“Mensen zeggen altijd dat jonge mensen de wereld gaan redden, maar we kunnen niet langer wachten”, zo begint de trailer van ‘I Am Greta’: de documentaire over het leven en werk van de Zweedse klimaatactivist Greta Thunberg.

De documentaire laat zien hoe Thunberg alleen startte met haar strijd, die uitgroeide tot een wereldwijde beweging van jongeren die actie ondernemen. Dat er iets moet veranderen voor een leefbare wereld in de toekomst, zien ook steeds meer partijen in de financiële sector. En niet alleen de geijkte spelers als Triodos en ASN houden zich hiermee bezig. Duurzaamheid is veranderd van een unique selling point in iets wat er gewoon bij hoort.

Zo liet neobank bunq de afgelopen maanden meer dan één miljoen bomen planten op een stuk land in Madagaskar om de CO2-uitstoot te verminderen. De digitale bank introduceerde vorig jaar een rekening waarmee gebruikers bij iedere uitgegeven honderd euro een boom kunnen laten planten. Shoppen én het milieu helpen dus. Met nu dus het resultaat van één miljoen geplante bomen. “Het overtuigt me van één ding”, zegt oprichter Ali Niknam tijdens een recente bedrijfsupdate van bunq. “Als we ergens onze zinnen op zetten, kunnen we het samen bereiken.”

CO2-neutraal leven voor minderjarigen

Dat brengt hem tijdens de livestream die via YouTube voor iedereen te volgen is, tot de nieuwste lancering: elke minderjarige klant van bunq plant sinds afgelopen vrijdag automatisch een boom wanneer hij of zij honderd euro uitgeeft via bunq.

Waar volwassen klanten het ‘SuperGreen’-lidmaatschap van 16,99 per maand betalen, hoeven minderjarigen dit niet te doen. Voor de gemiddelde jongere zijn maandelijkse lidmaatschapskosten best een significant bedrag, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een telefoonabonnement. Door ze deze kosten te ontnemen wil bunq jongeren in staat stellen om meer CO2-neutraal te leven. “Het zijn onze kinderen die de wereld van ons erven. Daarom geloven wij dat we ons best moeten doen om die wereld in de best mogelijke staat achter te laten.”

Impact op het milieu

De bank benadrukt het feit dat iedere SuperGreen-klant binnen twee jaar zijn jaarlijkse CO2-voetafdruk naar nul kan terugbrengen. Wanneer je bedenkt dat elke aangeplante boom tijdens zijn vijfentwintigjarige levensduur zo’n 308 kilo CO2 opslaat, dan is die zero emissie binnen twee jaar niet gek. Tien bomen heffen het CO2-effect van drie vluchten van Parijs naar New York al op.

In de app kunnen gebruikers zien wat hun werkelijke bijdrage is aan de herbebossing. Via gamificatie worden gebruikers aangemoedigd om meer bomen te planten. Tijdens de bedrijfsupdate – waarbij kijkers direct vragen kunnen stellen via de YouTube-chat – komt de vraag voorbij hoeveel bomen Niknam eigenlijk zelf al heeft gepland. “1382! Mijn tribe (een groep vrienden of familieleden waarmee je het kunt opnemen tegen andere groepen bomenplanters, red.) genaamd ‘Trees grow on money’ staat bovenaan de ranglijst. Dus als je dit ziet en je denkt dat jouw tribe ons kan verslaan? Bring it!”, lacht Niknam.

Circle of trust

In sneltreinvaart sluit de oprichter af met een trits andere innovaties: kortingen voor klanten van bunq bij partijen als Booking.com, makkelijker budgetteren en limieten voor jezelf instellen via de app en een aantal slimme oplossingen rond betaalverzoeken. Deel je je familie-abonnement voor Spotify of Netflix met een groep vrienden? Stuur ze dan automatisch maandelijks een betaalverzoek via de app. Ander ding: voeg je beste vrienden en familieleden toe aan je ‘circle of trust’ zodat de app automatisch hun betaalverzoekjes betaalt, zonder dat jij daar iets voor hoeft te doen.

Of nog één: scan een bonnetje in met je smartphonecamera. Deze digitale versie kun je vervolgens met je vrienden delen via whatsapp, zij tikken op de digitale bon aan wat ze gegeten of gedronken hebben en betalen dit direct. Ook als je géén klant van bunq bent, kun je hier gebruik van maken via Easyspl.it.

Uitdager bunq zorgde eerder al voor innovaties die vervolgens door de traditionele banken werden overgenomen. Kleine gok: deze functie zal ook bij de milieubewuste 18-minner in de smaak vallen.

Wil je meer weten over bunq? Kijk hier.